En del känner till området som Öresundsvägens industriområde. För andra är Lunds nästa stora utvecklingsområde bara något de passerar på väg till Nova.
Mer exakt sträcker sig området från Kung Oskars bro i öster till Fjelierondellen i väster.
Området rymmer i dag främst småindustrier och verksamheter, men på sikt ska här byggas 3 900 nya bostäder, service, verksamheter, småindustrier och förskolor.
Stadsomvandlingen ska ske österifrån, med start i kvarteren närmast Kung Oskars bro. Under 2020 börjar detaljplaneringen av området och om ett par år kan byggnationen starta. Hela omvandlingen beräknas ta minst 20 år.
Industriområdet ska bli en blandad kvartersstad. Det blir mestadels flerbostadshus i fyra till sex våningar, men även ett fåtal stadsradhus.
I dag rymmer området en bredd av verksamheter – publika lokaler som träningslokaler för padel, gympa och dans samsas med snickeri, bageri, verkstäder och bilhandlare. En del kommer att erbjudas nya adresser men det ska finnas plats för en bredd av småskaliga verksamheter även framöver. Västerbro ska bli en blandad stadsdel.
Stadsdelens historia ska synas, trots tillskott av bebyggelse. En del gamla byggnader som bedömts ha ett kulturhistoriskt värde ska bevaras och ges en ny användning.
– Att bevara en del gamla industribyggnader kommer att bidra till Västerbros karaktär, säger Katarina Meier.
Från öster till väster får stadsdelen en ny ryggrad, Västra Esplanaden. Gatan ska kantas med flerbostadshus, vissa med butiker, caféer och andra verksamheter i markplan. Gatans sträckning är historisk – den blir identisk med Bjärredsbanan, järnvägen som invigdes 1901. Det var en privat järnväg vars syfte bland annat var att ge Lundaborna en möjlighet att ta sig till havet i Bjärred och bada.
Längs Västra Esplanaden ska kollektivtrafik, cykel- och gångtrafikanter prioriteras. Kollektivtrafikens hållplatser läggs nära små platser eller torg och mindre parker. Bilar hänvisas i första hand till andra gator och stadsdelens parkeringsplatser samlas främst i så kallade mobilitetshus som även ska rymma bilpooler, cykelpooler och andra delningstjänster.
Utvecklingen av Västerbro gynnar hela västra Lund. Den nya stadsdelen länkar samman de västra stadsdelarna och kopplingen till stadskärnan blir tydligare.
– Med Västerbro blir Lund större och området blir en levande del av staden, säger Katarina Meier.